stray cats..

Stray cats..

 

Adakah anda seorang pencinta kucing?

 

jika ya.. bolehlah terus membaca coretan ku pada kali ini.. jika tidak . pun boleh baca, manalah tahu terbuka pintu hati untuk membela.. walaupun seekor kucing.(Semua ini tidak mustahil berlaku).

 

Untuk pengetahuan semua.. dahulu saya bukannya berani sangat dengan kucing ni. Memang geli dengan binatang yang berbulu.. masih ingat lagi.. apabila pergi makan kat restoran mahupun gerai.. jika ada kucing yang saja-saja lalu di depan mata.. memang secara tidak disedari.. pasti panjat atas kerusi. Padahal kucing tu hanya buat jelingan manja sahaja..huhuhu

11902442_865434486868410_8242077811860640443_n

 

Pertama kali memelihara kucing.. apabila kami sekeluarga pindah ke negeri Johor kerana mengikuti suami yang bertugas di sana. Dipendekkan cerita ada seekor stray cats.. yang datang menumpang di hadapan rumah dan beranak 5 ekor anak kucing yang comel.

 

Anak-anak sangat excited waktu itu..pujuklah ayah dia belikan cage.. tak nak menghampakan permintaan anak-anak.. husband pergilah ke kedai dan belikan cage dan makanan kucing.. cage warna pink lagi..
sejak hari itu..

perasaan takut kepada kucing semakin lama semakin hilang.. timbul pula perasaan sayang terhadap kucing. Hinggalah ke hari ini.. setiap pagi saya akan meletakkan makanan kucing di belakang rumah khusus untuk Stray cat.. yang selalu lepak di belakang rumah.

 

Di hadapan rumah pun ada stray cats yang lain.. pun letakkan makanan juga. Apabila melihat mana-mana kucing yang datang ke rumah sakit seperti luka dan sebagainya.. saya akan letakkan ubat di tempat yang luka.. perkara normal kucing ni luka-luka kerana selalu sahaja bergaduh.

11863510_865434536868405_1743851560055624308_n

 

Akan tetapi.. bagi yang luka teruk.. sememangnya kena masuk wad lah jawabnya.. misalnya abang kawasan yang selalu sahaja bergaduh.. akibatnya asyik keluar masuk wad sahaja ..hihihihi..

 

Menjaga dan merawati kucing ini sememangnya memerlukan komitmen yang kuat, kesabaran yang tinggi dan kos juga semakin meningkat daripada segi makanan, perubatan dan pasir.

 

Tapi semua itu..

Pasti ada rezeki untuk kucing-kucing itu. Sehingga sekarang ada 17 ekor kucing yang masih di dalam jagaan kami. Ini tidak termasuk kucing-kucing yang berada di kawasan luar rumah. Ada juga beberapa ekor kucing yang telah di adopt oleh insan pencinta kucing yang lain (terima kasih).

 

Tak tahu macam mana nak ceritakan di sini.. perasaan sayang pada kucing-kucing ini semakin hari semakin kuat.. sangat sedih apabila melihat adalah insan-insan yang tak berperikemanusiaan .. yang akan membuli kucing-kucing ini..

11889514_865434500201742_6507447719824796946_n

 

sebenarnya..

jika tidak sukakan kucing jangan ganggu kehidupan mereka .. biarkan kucing-kucing itu hidup dengan dunia mereka.. kucing-kucing ini pun bukannya nak ganggu kehidupan manusia…

 

Harapan ku..
kalaulah boleh.. setiap keluarga membela sekurang-kurangnya satu ekor kucing.. mungkin kuranglah sedikit stray cats yang berkeliaran di luar sana.. mencari sisa-sisa makanan untuk meneruskan hidup mereka.

 

ya…

itu cumalah harapan.. sebagai insan.. cubalah kita sebarkan bahagia ..walaupun bukan dengan sesama manusia.. Tapi kucing pun makhluk Allah juga..

Mutiara Sabah

Share the knowledge... Thanks for Sharing