Mengapa Mutiara begitu berharga?

Mengapa Mutiara begitu berharga?

 

Anda peminat Mutiara?
Adakah anda pernah ditanya mengapa anda suka menggunakan perhiasan dan aksesori yang diperbuat daripada mutiara berbanding germstone yang lain dan Mengapa Mutiara begitu berharga? bagi diri anda dan tidak menggunakan emas sebagai perhiasan utama.

 

Mengapa Mutiara begitu berharga?

Jika anda bukan seorang yang meminati mutiara.. anda tidak akan dapat memahami perasaan peminat-peminat mutiara ini. jika di tanya  mengapa mutiara begitu berharga kepada peminat-peminat mutiara.. bermacam-macam jawapan yang bakal anda dengari.. namun biarlah aku memberikan jawapannya. kerana sememangnya aku salah seorang peminat fanatik mutiara. Telah lama aku jatuh cinta dengan keindahan mutiara dan di sini kita boleh kongsikan bersama apakah sebabnya.

 

IMG_20150330_092515

kerongsang mutiara dari salpearl.com

 

Salah satu sebabnya ialah dari segi sejarah mutiara itu sendiri. Jika dikaji secara terperinci.. Mutiara sangat kaya dengan sejarahnya sendiri.

 

Dari dahulu lagi .. terutama golongan bangsawan sangat meminati mutiara. Dari tahun ke tahun..mutiara tetap disanjungi. walaupun mutiara kini lebih mudah ditemui berbanding dahulu.. malah telah membanjiri pasaran dunia. Namun, mutiara tetap mempuyai peminatnya yang tersendiri.

Cuba luangkan masa seketika..
bayangkan mutiara kultur.. mutiara yang diternak. Bermacam-macam langkah yang telah dilakukan agar mutiara kultur terhasil. pertama sekali memasukkan mollusks ke dalam tiram dan menunggu masa sehingga cukup matang.
IMG_0018

kerongsang mutiara dari salpearl.com

 

selepas cukup matang, sangkar tersebut akan dipindahkan ke dalam laut dan biasanya hanya 50% sahaja yang akan bertahan yang selebihnya akan mati. Tiram yang terselamat akan cuba untuk survive daripada parasites dan juga pencemaran air laut yang semakin teruk.

 

Tiram-tiram ini harus sentiasa dijaga bertahun-tahun semasa tiram menghasilkan mutiara. Daripada semua itu biasanya hanya sedikit sahaja yang akan menjadi mutiara yang betul-betul berkualiti.

 

Proses menghasilkan sebiji mutiara bukanlah mudah. Proses ini mengambil jangka masa yang agak panjang dan susah dan ia semestinya melalui proses organic secara keseluruhan. Bukan mudah !

20150318070659

kerongsang mutiara dari salpearl.com

 

sebab itulah..
aku amat menghargai mutiara.. “how truly remarkable such pearls are”. Apabila   menggunakan pearl.. cubalah hargainya.. rasakan bahawa mutiara itu sungguh berharga. Ianya secara tidak langsung akan menambahkan keyakinan diri kepada sipemakai

.

cubalah pakai mutiara hari ini..

walaupun sebiji kerongsang kecil tenunglah di cermin..cubalah hargainya..ingatlah betapa sukarnya untuk menghasilkannya.. hanya sebiji mutiara kecil mengambil masa yang lama untuk terhasil.. kan sayang jika kita sia-siakannya begitu sahaja..

 

LOVE YOUR PEARLS..

Mutiara Sabah

Share the knowledge... Thanks for Sharing