Fokus..Fokus..Fokus

 

Fokus..Fokus..Fokus

Hai semua.. Hari ni Kak Sal nak tulis sesuatu topik yang telah biasa dan sesetengah orang sangat biasa mereka dengar apalagi jika mereka tergolong di dalam golongan usahawan. Fokus..Fokus..Fokus

 

FOKUS

Ini sesuatu yang penting dan jangan diambil mudah kerana jika kita tidak focus dalam apa sahaja bidang yang kita ceburi.. nanti satu benda pun tidak akan berhasil.

 

Ingat lagi ketika mula-mula memasuki kelas Irfan Khairi .. di mana kami disuruh niche kan perniagaan yang ingin kami buat agar mudah fokus.  Fokus tentang kelebihan kita.. fokus tentang minat kita.. fokus tentang apa sahaja yang berkaitan dengan perniagaan yang ingin kita ceburi.. sebelum terjun lebih jauh ..

 

IMG_0451

Pelbagai jenis mutiara dari salpearl.com

 

Perkataan fokus itu sendiri sangat mudah diucapkan tetapi sukar untuk dilakukan kerana ianya memerlukan kemahiran.. kemahiran fokus ini umpama kaca.. mudah pecah.

 

Misalnya ..hari ini kita dah berusaha untuk fokus tentang perniagaan kita. Esok lusa bila ada yang mengatakan ada perniagaan baru yang lebih menguntungkan .. kita mula goyah..

 

yang dapat bertahan mungkin akan fokus kembali. yang tak dapat bertahan terus goyah dan pecah..

 

Tidak dinafikan.. bahawa kita pasti akan menerima gangguan setiap hari dalam menjalankan aktiviti perniagaan kita. Misalnya ketika online di media sosial seperti FB pasti kita akan dapat melihat potensi-potensi perniagaan yang baru dari mata kasar kita. di situ fokus akan mula terganggu.

 

IMG_0450

pelbagai jenis aksesori.. dari salpearl.com

 

Kita juga akan sentiasa terdengar tentang kejayaan yang dimiliki oleh usahawan-usahawan tertentu dalam perniagaan yang berbeza dengan perniagaan kita..

 

kita pun mula memasang angan-angan untuk menjalankan perniagaan seperti mereka tanpa memikirkan adakah perniagaan itu sesuai dengan diri kita ataupun tidak.

 

oleh kerana itulah..kemahiran fokus sangat penting agar kita boleh terselamat daripada segala macam gangguan yang akan mengekori kita

setiap masa.

 

cuba lihat di sekeliling kita..
Ramai usahawan yang telah Berjaya kerana mempunyai kemahiran fokus umpama laser.. usahawan yang dapat melihat hala tuju mereka dengan jelas sekali tanpa menghiraukan sebarang gangguan.

 

IMG_0183

pelbagai jenis tools yang digunakan .. salpearl.com

Bagaimana pula kita ingin belajar agar lebih fokus ?

Pakar-pakar dari Negara barat ada mencadangkan agar kita menulis dan melihat impian kita setiap hari. lihat apa yang ingin kita capai.. dan fikirkan jika kita hilang fokus.. impian kita pasti akan lambat tercapai.

 

berkawan dan bersahabatlah dengan mereka yang seringkali mengingatkan kita .. jika kita terlalai sekejap dia pasti akan menegur kita.. . sahabatku.. fokuslah..

 

yang terakhir… jalan terus.. sehingga matlamat tercapai. Jangan pandang belakang , kiri ataupun kanan.. (hahahaha).

 

Bagaimana sahabat semua.. boleh tak kita cabar diri kita agar lebih fokus? Cubalah .. kalau tak cuba tak tahu kan!!!

 

Mutiara Sabah

Share the knowledge... Thanks for Sharing