Start small… think big

Start small… think big

 

10157136_626462534156915_4204258833204883274_n

Start small… think big

 

Boleh dikatakan kebanyakkan dari kita  sentiasa mempunyai impian dan cita-cita yang besar.. ada yang ingin berjaya dalam hidup, ada yang ingin menjadi kaya, ada yang ingin menjadi jutawan.. dan macam-macam lagi..

Tapi semua itu masih lagi digelar angan-angan jika tiada sebarang usaha yang hebat yang digerakkan ke arah itu..

 

 

 

kita seringkali mendengar orang bercerita tentang idea Start Small..Think Big namun adakah istilah yang seringkali dilaung-laungkan itu.. amat mudah..semudah menyebutnya? Sudah tentu tidak! ianya harus disertai dengan komitmen yang tinggi.
sahabat ku..

sejak semalam saya mulai berfikir apa itu idea “Think Big”.. itupun setelah diasak berkali-kali oleh sifu Irfan Khairi dalam kelas terbaru beliau.. selama ini saya hanya memikirkan bagaimana hendak memasarkan barangan yang biasa-biasa sahaja tanpa memandang lebih jauh lagi.

 

Dan sejak itu saya mulai berimaginasi.. melatih jiwa dan fikiran agar menjadi lebih besar.. Sebenarnya banyak yang perlu dikorbankan dan perlu diubah jika ingin berfikiran besar..

 

 

11412359_834568199955039_8299055781319150504_n

 

Start Small.. Think Big
1.  Kena ubah cara pemikiran.
Berfikiran besar dan menolak segala sesuatu yang akan memperkecilkan diri kita       sendiri. Kita kena sentiasa bersemangat, berfikiran luas dan bersikap terbuka. Buang semua fikiran negatif yang akan membuat diri kita menjadi lemah.

 

2.  Belajar dan sentiasa mencari ilmu yang baru.

 

3. Kaji kembali produk, logo, jenama, business card
dan lain-lain lagi yang berkaitan dengan perniagaan kita. cuba perhatikan.. adakah semua itu mampu memacu kita melangkah lebih jauh ke peringkat global. Jika tidak.. buatlah penambahbaikkan. Ubahlah ..

 

4. Kaji pesaing kita.
macam mana hendak jadi “be the first” dalam kelompok bidang kita.. walaupun kita mungkin bukan yang pertama namun cari jalan untuk menonjolkan produk kita.. seolah-olah kita yang pertama melakukannya.

 

5. Kaji pasaran / trend antarabangsa
perlu ambil tahu minat, citarasa dan lain-lain lagi .. terhadap produk yang ingin kita pasarkan.

 

6. Bina jenama dan tingkatkan penjenamaan
(ini kena belajar dengan sifu Irfan Khairi)

 

7. Kena titik beratkan tentang Packaging.

 

Sahabat ku..

ini hanya ringkasan sahaja.. banyak lagi yang perlu dilakukan untuk menjayakan idea “Think Big” itu.. Good Luck
Share the knowledge... Thanks for Sharing