Sayangi Mutiara Anda.

IMG_3593

Soalan yang seringkali pelanggan ajukan kepada saya berkenaan dengan mutiara ialah bagaimana untuk mengekalkan kecantikkan dan sinaran yang terbit daripada mutiara agar sentiasa seperti baru, mempunyai aura dan tidak pudar ataupun kusam.

Baiklah..

  untuk menjawab soalan ini..apa kata terlebih dahulu kita lancarkan kempen sayangi mutiara anda..

kerana jika anda tidak mempunyai kesedaran untuk menyanyangi mutiara anda sendiri, bagaimana pula anda ingin melihat mutiara anda sentiasa cantik dan tidak malap sinarannya.

Pertama sekali..

dalam kehidupan kita ini.. ramai di antara kita mungkin memerlukan wangian agar lebih harum dan lebih berkeyakinan dengan penampilan mereka. Selalunya mereka akan menggunakan perfume pada akhir sekali sebelum mereka keluar bekerja atau sebagainya. Namun,Mutiara tidak. Mutiara tidak memerlukan semua itu. Mutiara sangat sensitive dengan segala jenis haruman. Jauhi sebarang perfume..

IMG_3592

Sebenarnya mutiara anda tidak mempunyai sebarang kaitan dengan rutin kecantikkan anda.

Saranan saya. lakukan semua apa yang anda ingin lakukan.. guna  bedak, makeup, perfume, deodorant, minyak rambut, Losyen dan sebagainya dan selepas itu,….ya .. selepas itu barulah anda disarankan  memakai mutiara anda.

Setelah seharian di luar rumah (pergi kerja, shopping, jalan-jalan )bersama mutiara anda. Sebelum melakukan aktiviti lain dan mencuci muka anda, anda disarankan menyimpan terlebih dahulu mutiara anda. Dengan cara ini, tiada pencuci muka, penanggal makeup ataupun night cream yang akan terkena pada mutiara anda. Anda mungkin memerlukan night cream .. tetapi pearl anda tidak memerlukannya..

IMG_3591

Jika berada di rumah pula dan anda ingin melakukan kerja-kerja rumah seperti mop lantai, mencuci bilik air dan sebagainya, anda dinasihatkan tidak memakai mutiara anda kerana permukaan mutiara sangat sensitive.

Bahan-bahan yang kita gunakan seperti sabun, Clorox dan lain-lain lagi akan menghakis permukaan mutiara.. anda mungkin tidak perasan.. akan tetapi jika ini berlanjutan mutiara anda akan kelihatan kusam dan kurang bersinar..sayangkan!!!

Di sini apabila saya sarankan untuk menanggalkan mutiara dan menyimpannya sebelum melakukan rutin harian anda.. itu bukan bermaksud meletakkannya di mana-mana sahaja.. Take them off ..do not throw them.. Simpan mutiara anda di dalam bekas tetapi jangan campurkan dengan aksesori yang lain seperti Kristal atau germstone yang lain.

IMG_3590

Letakkan mutiara anda di tempat yang berasingan. Paling bagus jika anda menggunakan soft pouch..

Jika tiada anda boleh menggunakan baby sock. pasti di rumah anda ada banyak baby socks yang tidak digunakan lagi.

Rantai, gelang, dan lain-lain aksesori yang berasaskan mutiara diletakkan dalam baby sock yang berasingan. Comelkan..hihihi..

Jika anda rasa susah untuk mengikuti saranan saya di atas, gunakan sahaja tisu untuk membalut mutiara tersebut dan anda boleh menyimpannya dengan aksesori yang lain. Mudahkan!!  anda boleh menggunakan apa-apa sahaja tempat penyimpanan mutiara, cuma pastikan ianya lembut dan jauhi mutiara anda dengan aksesori lain yang akan membuat mutiara anda jadi calar.

IMG_3571

Sebenarnya bukan susah untuk menjaga mutiara  jika kita betul-betul menyanyanginya.. saya pasti ada di antara anda yang mempunyai mutiara yang telah lama tidak digunakan dan terperap di dalam jewelry box..

mungkin rosak ataupun mungkin dah putus ikatannya.. jika anda masih ada perasaan sayang pada mereka (mutiara anda ). Hantarlah ke salpearl.. kami sedia memperbaikinya..

” Mutiara Sabah “

Share the knowledge... Thanks for Sharing