belajar dari university kehidupan

 

gambar SalPearl

 

Hidup ini penuh dengan pelbagai peristiwa yang pernah kita alami. Ada suka.. ada yang duka.. ada manis..ada yang pahit.. ada gembira.. ada yang sedih.. Realitinya itulah guru yang mengajar kita erti kehidupan terselit banyak pelajaran…

Pernah suatu ketika dulu, ada seseorang menghantar pesanan ringkas.. ingin belajar, ingin menuntut ilmu..

cara-cara membuat aksesori berasaskan mutiara..katanya berminat sangat. Saya terima dia seadanya, niat nak bantu agar boleh majukan bangsa sendiri. Dia belajar sekerat jalan.. rupanya ada niat tersembunyi. Dia pergi.. membawa barang salpearl sekali.. membina jenamanya sendiri.. mengatakan semua produk yang dibawa pergi ..adalah dari hasil usahanya sendiri..

11169467_10153017430094856_4157743198963751871_n

Pernah juga.. ada seseorang.. membeli barang.. secara borong.. kata untuk memulakan perniagaan kecil-kecilan..akhirnya dapat tahu.. produk salpearl sekali lagi ditukar nama.. siap keluar dalam surat khabar mingguan.. siap keluar kenyataan.. semua produk buatan sendiri.. memang minat dari kecil.

ini hanya secebis dari kehidupan.. sepak terajang dunia perniagaan tak semuanya manis.. tapi tak semuanya pahit. Sebenarnya banyak pelajaran yang Allah hendak kita fahami. Dia berikan kita kesedihan hari ini.. untuk menganugerahkan kita kegembiraan yang lebih besar..pada esok hari.

sahabat ku.. ingatkan diri kita selalu bahawa kejayaan yang diraih selepas menerima kesusahan itu lebih membahagiakan, malah mengajar kita untuk lebih bersyukur.

Mutiara Sabah

 

 

 

Share the knowledge... Thanks for Sharing