belajar dari university kehidupan

 

gambar SalPearl

 

Hidup ini penuh dengan pelbagai peristiwa yang pernah kita alami. Ada suka.. ada yang duka.. ada manis..ada yang pahit.. ada gembira.. ada yang sedih.. Realitinya itulah guru yang mengajar kita erti kehidupan terselit banyak pelajaran…

Pernah suatu ketika dulu, ada seseorang menghantar pesanan ringkas.. ingin belajar, ingin menuntut ilmu..

cara-cara membuat aksesori berasaskan mutiara..katanya berminat sangat. Saya terima dia seadanya, niat nak bantu agar boleh majukan bangsa sendiri. Dia belajar sekerat jalan.. rupanya ada niat tersembunyi. Dia pergi.. membawa barang salpearl sekali.. membina jenamanya sendiri.. mengatakan semua produk yang dibawa pergi ..adalah dari hasil usahanya sendiri..

11169467_10153017430094856_4157743198963751871_n

Pernah juga.. ada seseorang.. membeli barang.. secara borong.. kata untuk memulakan perniagaan kecil-kecilan..akhirnya dapat tahu.. produk salpearl sekali lagi ditukar nama.. siap keluar dalam surat khabar mingguan.. siap keluar kenyataan.. semua produk buatan sendiri.. memang minat dari kecil.

ini hanya secebis dari kehidupan.. sepak terajang dunia perniagaan tak semuanya manis.. tapi tak semuanya pahit. Sebenarnya banyak pelajaran yang Allah hendak kita fahami. Dia berikan kita kesedihan hari ini.. untuk menganugerahkan kita kegembiraan yang lebih besar..pada esok hari.

sahabat ku.. ingatkan diri kita selalu bahawa kejayaan yang diraih selepas menerima kesusahan itu lebih membahagiakan, malah mengajar kita untuk lebih bersyukur.

Mutiara Sabah

 

 

 

Share the knowledge... Thanks for Sharing

Tahukah anda bagaimana mutiara terhasil atau dihasilkan?

kerang ternak

Seperti yang telah saya janjikan pada artikel sebelum ini, pada hari ini saya akan kongsikan tentang ketiga-tiga jenis mutiara yang terdapat dipasaran dunia ketika ini dan bagaimana mutiara itu terhasil ataupun dihasilkan.

Terdapat 3 jenis mutiara yang biasa digunakan untuk membuat perhiasan wanita iaitu Mutiara Air Masin (Salt Water Pearl), Mutiara Air Tawar (Fresh Water Pearl) dan Faux Pearl.

Bagaimana Mutiara yang terhasil secara semulajadi di dasar laut?

Mutiara yang terhasil secara semulajadi di dasar laut adalah daripada bendasing seperti pasir,parasite dan sebagainya yang telah terperangkap di dalam tisu-tisu lembut tiram . Bendasing yang terkumpul ini akan membesar menjadi ” pearl-sac ” mengelilingi nucleus, membentuk satu lapisan nipis “nacreous”.

IMG_0190

Mutiara Air Masin

 

Daripada ” pearl – sac ” ini yang akan mengeluarkan lapisan “nacreous” setiap hari dan seterusnya membentuk 3 hingga 4 lapisan sehari.  ianya  mengambil masa kira-kira 1 hingga 2 tahun untuk menjadi mutiara air masin yang sangat berharga.

Bagaimana Mutiara Air Tawar dihasilkan?

Mutiara Air Tawar dihasilkan dengan melalui proses pembiakkan yang agak lama. Proses pembiakkan ini akan melalui beberapa langkah yang telah ditetapkan.

Para penternak akan memperolehi kerang-kerang yang memangnya berasal dari dasar laut daripada nelayan-nelayan penyelam kerang. Biasanya para penternak akan memilih kerang-kerang daripada breeding yang terbaik. Pembiakkan akan dilakukan di pusat penternakkan Mutiara

colour of pearl.

Setelah berumur 60 hingga 70 hari, kerang tersebut di turunkan di perairan laut yang bersih, cukup plankton, tidak tercemar dan jauh daripada ombak yang besar. Biasanya pada hari yang ke 90, hanya 10% sahaja larva bakal kerang yang dapat bertahan.

Biasanya kerang dewasa yang berumur 15 hingga 24 bulan sahaja yang dapat dibedah untuk dimasukkan inti mutiara/nucleus. Sebelum nucleus dimasukkan, induk mutiara terlebih dahulu disuntik untuk menggalakkan pengeluaran telur. Kemudian lapisan daripada( piece) moluska akan dipotong dan dilekatkan pada lapisan kulit kerang.

Piece akan membesar dan akan menjadi “pearl-sac” mengelilingi nacreous. Daripada “pearl-sac” inilah bahan nacreous akan keluar dan seterusnya membentuk 3 hingga 4 lapisan sehari. Proses ini akan menjadi lengkap dalam masa 1 hingga 2 tahun.

IMG_0326

Terdapat satu lagi jenis Mutiara, iaitu Faux Pearl yang merupakan mutiara tiruan yang dibuat oleh manusia. Mutiara Faux biasanya disaluti dengan lapisan warna yang seakan-akan sama dengan mutiara asli. Namun begitu, ada juga mutiara faux yang disaluti warna yang lebih terang seperti merah, gold, biru , ungu ,coklat dan sebagainya.Lapisan warna ini tidak tahan lama dan mudah terkopek.

 

Jika anda ingin mengetahui tentang mutiara dengan lebih lanjut lagi…janganlah segan-segan untuk follow saya dan kalau boleh .. sharelah artikel ini agar ianya dapat memberikan Ilmu tentang mutiara yang saya pasti ramai yang kurang arif tentangnya…

Mutiara Sabah

Share the knowledge... Thanks for Sharing

Mutiara.. misteri berharga dari laut biru

 

IMG_20150312_124210

Adakah anda seorang penggemar Mutiara?.. atau anda ingin  mengetahui lebih lanjut tentang apakah itu mutiara?

Mutiara adalah sesuatu benda yang keras yang dihasilkan oleh kerang mutiara / tiram. Mutiara terdiri daripada kalsium karbonat yang telah disimpan di dalam lapisan-lapisan nipis ” nacreous” dan mengambil masa yang agak lama untuk membentuk sebiji mutiara yang benar-benar berkualiti.

Dari dahulu hinggalah kini, Mutiara laut menjadi salah satu batu permata yang termahal. Bahkan sehingga kini, Mutiara laut masih lagi mempunyai nilai jual yang tinggi.

Mutiara laut adalah satu-satunya batu permata yang dihasilkan oleh benda hidup dan sangat sukar untuk memperolehinya. Permintaan yang agak tinggi juga dan kesulitan untuk mendapatkannya menjadikan ia sangat berharga untuk dijadikan perhiasan.

 

cropped-pearls.jpg

 

Pada abad ke 19, Mutiara kultur telah diperkenalkan untuk memenuhi permintaan para penggemar perhiasan berasaskan mutiara. Kebanyakkan mutiara pada masa kini dihasilkan dengan cara tersebut.

Proses pembuatannya adalah dengan cara pembiakkan melalui pembedahan kerang dan meletakkan nucleus ke dalam kerang tersebut. (nanti kita bincangkan dengan lebih lanjut dalam artikel seterusnya). Selalunya setiap mutiara yang dihasilkan mempunyai bentuk yang berbeza-beza namun, ia mempunyai peminatnya yang tersendiri.

Dengan pelbagai bentuk mutiara kultur yang terhasil, maka ianya secara tidak langsung dapat memberikan sentuhan baru dalam pembuatan perhiasan wanita. Misalnya mutiara bentuk rice, coin, stick, potato, oval, eyedrop dan banyak lagi. pelbagai jenis mutiara dalam koleksi kami.

Mutiara Sabah

Share the knowledge... Thanks for Sharing

Thanks a lot dear..

mutiara (13)Dah masuk tahun ketujuh aku berkecimpung dalam bidang ini.. membuat.. membaiki.. mereka bentuk bermacam-macam aksesori daripada mutiara.

Berbagai-bagai juga pengalaman positif yang aku alami dari mereka-mereka yang aku hargai iaitu para pelanggan yang budiman.

Kadang-kadang mereka bukan sahaja menjadi pelanggan salpearl tetapi ada satu ikatan yang lebih kuat daripada itu, mereka menjadi sahabat, pendokong malah seperti satu family yang sentiasa mengambil berat tentang diri ini

Thanks a lot dear..

….its a wonderful new memories..semua itu menguatkan lagi keyakinan untuk melangkah lebih jauh ke hadapan bersama-sama salpearl. Menambahkan lagi semangat untuk memberikan perkhidmatan terbaik buat mereka. It makes me so thankful.

To our loyal customer, Thanks so much!! I still keep the mails that full of everyone’s advice and I appreciate a lot .  and I will always hold your words forever …

Thanks A Lot Dear…

Mutiara Sabah

IMG_0266

Share the knowledge... Thanks for Sharing

” Saya tak sukalah mutiara saya!

Pernah ada costumer datang kat kedai meninjau-ninjau aksesori dan perhiasan yang saya buat yang berasaskan Mutiara dari negeri Sabah. Seperti biasa setiap pelanggan pasti mempunyai attitudenya sendiri. Sekali imbas dan tengok gaya memang seperti orang berada.

accessories handphone (1)

Setelah puas bertanya itu dan ini..

Dia pun berkata ” tak apalah cik, esok saya hendak pergi ke sabah. saya akan membeli mutiara di sana yang pasti lagi murah harganya dan mempunyai banyak pilihan.

Sebagai seorang peniaga.. penolakkan daripada seorang pelanggan adalah satu perkara rutin yang kita akan sentiasa hadapi.

kita tidak boleh memaksa pelanggan yang datang untuk membeli barang kita.. semua itu adalah hak mutlak mereka. Kita hanya mampu memberikan perkhidmatan yang terbaik dan terpulang kepada pelanggan kita untuk meneruskan urus niaga dengan kita ataupun tidak.

 

selang beberapa minggu, kedai kami dikunjungi oleh orang yang sama, membawa satu kotak perhiasan berwarna merah yang dipenuhi dengan Mutiara. Dia berkata ” saya tak suka pearl saya!”. Terkejut dengan kata-katanya itu, saya membuka kotak tersebut dan mengeluarkan 2 utas rantai mutiara jenis potato pearl.

Daripada pandangan kasar saya, memang tidak terdapat sebarang kecacatan pada pearl tersebut. Mutiara tersebut cantik, bentuknya unik dan memang bersinar dan yang paling penting.. ianya adalah mutiara asli.

” Saya tak suka pearl saya!”

Ulangnya berulang kali.” Tengok saja dari segi design dia ..sangat simple, saya tak tahu nak gunakan waktu bila dan kenapa harus saya menggunakannya. Boleh tak awak transform rantai saya menjadi lebih cantik”.

cropped-IMG_0072.jpg

Rantai mutiara jenis collar

“Baiklah.. jika itu yang puan mahukan, saya hanya minta diberikan tempoh selama 3 hari untuk mencari idea dan seterusnya merealisasikan impian puan”.

Selang 3 hari selepas perjumpaan itu, puan itu  datang untuk melihat sendiri hasilnya.. pada kali ini saya dapat melihat senyuman terukir di bibirnya senyuman seoarang pelanggan yang aku rasakan sangat berpuas hati dengan hasil kerja ku.. sambil berkata ” I love it“.

Daripada 2 utas rantai mutiara jenis potato menjadi seutas rantai pearl yang dilengkapi dengan aksesori serta dipadankan dengan gelang mutiara 2 layer.

Tq Sal..

Pengalaman ini memang mencabar diri dan minda..  kerana bukan mudah untuk mengubah persepsi pelanggan..daripada benci kepada suka. Ini hanyalah secebis kenangan daripada pelbagai pengalaman bersama pelanggan yang saya

sangat hargai!!!!

Mutiara Sabah

Share the knowledge... Thanks for Sharing
1 5 6 7