keuntungan memiliki emas

Keuntungan Memiliki Emas

Dahulu emas merupakan simbol kekayaan dari sebuah kerajaan. hingga kini, emas masih lagi menjadi salah satu instrumen pelaburan yang semakin diminati. sebab itulah mengapa emas dianggap logam yang sangat berharga kerana tidak pernah kehilangan nilainya. Di musim Pandemik ini, kita dapat melihat ramai insan yang di dalam kesusahan beratur di kedai pajak Gadai untuk mendapatkan wang bagi kelangsungan hidup keluarga mereka.

Emas menjadi talian hayat mereka.”

Jom Simpan Emas

1. Emas pilihan yang tepat.

Kini emas menjadi salah satu instrumen pelaburan yang mulai digemari ramai orang, sebab dipercayai berfungsi sebagai alat pelindung nilai yang mampu menahan inflasi.

Bahkan ketika terjadinya Pandemik pada saat ini, emas dapat menjadi salah satu penolong dari kerisauan ekonomi global yang kian tidak menentu.

2.Nilainya Selalu terjaga.

Pelaburan emas sangat sesuai untuk pelaburan jangka masa panjang. Ini adalah kerana emas termasuk dalam jenis pelaburan risiko rendah (Low Risk). Di mana pergerakkan harga emas mengikuti pergerakkan inflasi. Harga emas cenderung stabil walaupun berada di dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu.

Jika inflasi meningkat maka harga emas pun meningkat, sehinggalah harga emas menjadi stabil. Bahkan lebih cenderung meningkat dari tahun ke tahun.

Tidak hanya di negara kita Malaysia, para pelabur global juga mendiversifikasi aset mereka ke emas.. untuk menghindari risiko kerugian akibat iklim ekonomi yang lesu.

setakat ini tiada lagi orang yang menyesal sebab membeli dan melabur dalam emas public gold ni.. yang menyesal tak beli ada lah…”

3.Penolong saat darurat. Boleh dijadikan jaminan atau digadai.

Emas bersifat High liquidity. Ketika kita terdesak dan memerlukan dana dengan cepat, kita boleh menjual emas yang ada sebagai solusi yang tepat. Terdapat banyak tempat yang menyediakan perkhidmatan membeli emas dan pajak gadai contohnya Ar Rahnu. Ar Rahnu bukan sahaja sebuah tempat jual dan simpan emas semata-mata, ia juga adalah tempat gadaian emas yang mana setiap bulan kita dimestikan membayar “upah simpan” emas yang telah kita gadaikan sehingga tempoh yang tertentu.

Hal seperti ini sudah tentu dapat menjadi salah satu alternatif bagi penyimpan emas yang memerlukan dana kecemasan tetapi tidak ingin mencairkan simpanan emasnya.

Ini adalah kerana nilai emas yang selalu terjaga membuat emas mudah diterima  ramai orang. Sehingga emas sangat mudah dijual kembali dengan harga yang cukup tinggi.

“Emas adalah aset paling mudah dicairkan di kala kita terdesak. Emas boleh dipajak bila-bila masa.. boleh dijual dan pasti laku”

4.Menguntungkan di masa hadapan.

Dalam ekonomi , spending is good kerana ia boleh menggerakkan ekonomi negara. Akan tetapi, overspending is a bad thing. Apalagi jika kita berhutang untuk berbelanja melebihi kemampuan. Sebab itulah duit yang ada perlu dilaburkan ke tempat yang menguntungkan seperti menyimpan emas. Dalam jangka masa panjang , kenaikkan harga emas boleh mengalahkan inflasi , dan jika ada lonjakan harga emas ia menguntungkan pelabur.

Jika kita bandingkan harga emas 2019 hingga awal 2021. maka kenaikkan harga emas sangat signifikan iaitu mencapai kenaikkan sebanyak 47 % untuk tempoh 3 tahun. Untuk itu, menyimpan emas dalam jangka waktu yang lama akan memberikan potensi keuntungan yang lebih besar.

“Tak percaya cubalah”

5.Memberikan hak milik penuh bagi si pemilik.

pelaburan emas memberikan kita kuasa mutlak ke atas pemilikan aset emas tersebut. kita bebas jika ingin menjual kembali, mengadaikannya mahupun peralihan hak milik ataupun waris. ( untuk pembahagian harta kepada waris pun lebih mudah jika dibandingkan harta seperti rumah, kerana emas memiliki pecahan nominal dan mudah dicairkan.

Jadi.. Mulalah simpan emas dari sekarang, biarkan sedikit.. biar pun bermula dari 1gram… janji kita telah mula menyimpan. Biasanya untuk bermula memang susah cuma bila dah terbiasa ia akan jadi amalan.

Share the knowledge... Thanks for Sharing