Apakah cukup hanya dengan sebuah keluhan?

Apakah cukup hanya dengan sebuah keluhan?

 

Hari demi hari.. usia kita semakin meningkat.. takkan berpatah balik walaupun sesaat cuma. Ini bermakna semakin dekatlah juga kita pada detik kematian yang telah ditentukan oleh Allah pada setiap makhluk Nya.

Di saat-saat ini.. ketika tenaga semakin berkurangan.. bebanan semakin terasa.. malah kita semakin penat. Apakah cukup hanya dengan sebuah keluhan? segala masalah akan selesai. Apakah kita semakin gagah menuju kepada Nya.. ataupun semakin goyah?

 

IMG_3135

 

Apakah cukup hanya dengan sebuah keluhan?

padahal..

hidup ini memerlukan kekuatan .. kekuatan untuk terus istiqamah melakukan amal jariah tanpa putus-putus.. tanpa jemu.. tanpa bosan. pesankan pada diri..walaupun kita insan yang serba kekurangan dan sekalipun diri ini terhijab dari nikmat ketaatan. Namun, jangan biarkan diri sampai merasa nikmat pada kejahatan.

pesan juga..

pada diri.. Biarlah kita menangis sepuas-puasnya sekarang ini.. daripada kita menangis di sana nanti.. di mana pintu taubat telahpun terkunci rapi..sebenarnya tak mengapa kita selalu menangis kerana dosa kita yang menggunung tinggi.. daripada kita tersenyum nikmat kerananya.

 

img_8928

 

Pesan pada diri..

biarlah diri menghadapi kesukaran dalam bertaubat.. lakukan sahaja .. paksakan diri  untuk bertaubat.. walaupun kadang-kadang tidak menjadi, tapi lakukan juga. cuba dan cuba lagi. Ianya lebih baik daripada kita melakukan dosa tanpa henti.

Wahai diri..

kan lebih baik jika kita menangis kerana sentiasa merasakan diri berdosa.. biarlah kita tersenyum gembira dan ketawa mesra apabila kita bersama insan lain. Tapi, jauh di sudut hati yang paling dalam.. biarlah kita merintih mengenangkan dosa-dosa yang lampau.

 

Di usia yang semakin senja ini..

Cuba tanyakan diri.. lenakah tidur mu dengan beban dosa yang kau pikul? Mimpi indahkah dikau.. dengan perlakuan-perlakuan yang engkau lakukan?.. Duhai diri.. adakah kamu lupakan Mati? Di manakah Qalbun Salim yang akan menjadi penjamin mu pada hari di mana segala harta dan keluarga tidak lagi berharga?

Apakah cukup hanya dengan sebuah keluhan?

jawapannya tidak!.

Kena berusaha lagi bersungguh-sungguh untuk bertaubat dan jangan berputus asa kerana sesungguhnya ALLAH itu dekat.. Pintu keampunan Nya lebih luas daripada pintu kemurkaan Nya. dan.. yang paling cantik sekali.. walaupun apa keluhan dan rintihan yang hamba Nya ingin luahkan. Allah itu Maha Mendengar!!

 

 

 

Share the knowledge... Thanks for Sharing

Leave a Reply