positifkan cinta mu

Positifkan cinta mu..

 

Kata orang bijak pandai “Jangan mencari kebahagiaan di dalam rumah tangga mu, tetapi bawalah kebahagiaan itu ke dalamnya.”

 

 Apabila membaca kata-kata di atas memang jelas bahawa kita hendaklah berusaha membina kebahagiaan itu sendiri dan bukannya menunggu kebahagiaan itu datang sendiri. Jangan hanya menanti dan terus menanti untuk bahagia, tetapi carilah bahagia itu di dalam diri dan bawalah bahagia itu ke dalam rumah tangga kita.

IMG_2934

positifkan cinta mu

Salah satu cara untuk memupuk kebahagiaan dalam rumah tangga kita adalah dengan cara bersikap positif. Jika kita bersikap positif .. maka kata-kata yang terluah dari mulut kita juga kata-kata yang positif sekaligus melahirkan tindakan yang positif juga. Hasilnya pasti mendapat tindak balas yang positif dari pasangan dan juga anak-anak kita.

Sebenarnya..

untuk mengekalkan rasa cinta di dalam rumah tangga kita.. kita amat memerlukan sikap yang positif. Tanpa sikap positif ini , amatlah sukar untuk melalui cuaca rumah tangga yang seringkali berubah. sekejap panas.. sekejap sejuk.. sekejap angin sepoi-sepoi bahasa melanda .. sekejap lagi ribut taufan pula yang singgah.

Bagaimana hendak membina sikap positif itu?

Apakata mulakan dengan mengurangkan berharap apa yang ‘sepatutnya’ kita dapatkan daripada pasangan kita kerana dalam banyak situasi, kita seringkali tidak mendapat apa yang kita hajatkan. Betul tak? selagi kita hidup kita akan menghadapi situasi seperti ini.. jika coklat yang kita berikan.. jangan pula mengharapkan bunga dari si dia sebagai balasan!

Ramai pasangan tertekan dengan masalah seperti ini.. kecewa, geram, sedih dan seribu macam perasaan yang membuku di hati kerana sentiasa mengharapkan pasangan mereka membuat begitu..begini. Adalah tidak bijak apabila kita seringkali membuang masa dengan memikirkan apa yang sepatutnya berlaku berbanding apa yang perlu kita lakukan untuk pasangan kita.

Cuba fokuskan kepada tanggungjawab kita kepada si dia.. bukannya menuntut hak semata-mata. Pesankan pada diri.. jika tidak mendapat balasan dari si dia dengan apa yang kita buat, Allah pasti akan membalasnya dengan sesuatu yang baik.
IMG_6237

positifkan cinta mu

 

Nak positif.. kena bergaul dengan orang-orang yang positif juga. Jika kita bergaul dengan orang yang sentiasa negatif.. kita pasti akan dijangkiti dengan sikap negatifnya itu. Jika kawan dan jiran yang seringkali mengadu domba, mengumpat dan memfitnah..kita haruslah meletakkan satu jarak yang tertentu dengan mereka.

Ini bukannya memutuskan silaturrahim.. cuma menjauhkan diri dengan orang yang akan membawa toksik kepada diri kita. Ingatlah.. dengan siapa kita meluangkan masa kita.. ianya sangat menentukan sikap kita.

 

Nak positifkan cinta!!

Nak bahagia lakukannya sekarang!!…bukan semalam..bukan hari esok. Semalam sememangnya kita gembira tapi kegembiraan itu hanya pada waktu itu dan sayangnya waktu itu telah pun berlalu. Cuba ciptakan kegembiraan yang baru untuk hari ini..buat sesuatu pada hari ini.. misalnya memasak makanan kegemarannya..sesekali pergi keluar bersiar-siar berdua. Jangan tunggu sampai esok untuk melakukannya.. kerana ianya akan membunuh potensi hari ini dan esok belum tentu lagi kita akan bersama sidia.

 

IMG_8590

positifkan cinta mu

 

Jika stress pula..cuba cari jalan bagaimana hendak mengatasinya sebelum ianya menjadi barah dalam rumah tangga kita. Cuba lakukan sesuatu berdasarkan minat kita seperti menjahit, menenun, berkebun, membaca buku dan banyak lagi.

Aktiviti ini bukanlah eskapisme untuk masalah kita.. tetapi untuk memberi tempoh rehat agar kita kembali menghadapi masalah itu dengan fikiran yang tenang dan jiwa yang lapang.. Jika emosi telah kembali stabil.. kita akan dapat menguruskan stress yang kita alami itu dengan lebih baik lagi.

 

Untuk lebih positif

dalam mengharungi kehidupan berumah tangga ini.. cubalah hiasinya dengan gurau senda dan berhibur… Tidak perlu terlalu banyak.. sekadar mengisi sedikit keperluan untuk menambah perisa dalam rumah tangga kita. Janganlah terlalu serius…

Memang benar kita menghadapi banyak masalah di tempat kerja ataupun banyak perkara yang harus difikirkan secara serius.. tetapi cubalah bergurau senda apabila bersama pasangan kita. Jika terlalu serius dibimbangi  akan melahirkan “sindrom bisu” dan rumah tangga akan kehilangan seri. Berguraulah seadanya.. Boleh kan!!

Jom positifkan cinta dalam rumah tangga kita…

 

” Bukankah begitu indah.. jika kita saling mencintai dan saling memiliki kerana Allah..”

 

 

 

 

Share the knowledge... Thanks for Sharing

Leave a Reply